Ouderervaring middelbare school
Door het autisme kom je in een andere rol te staan als ouder. Je wordt de bemiddelaar tussen school en de deskundige op het gebied van de autisme spectrum stoornis van je eigen kind. School praat en oordeelt op de school manier, je puber heeft autisme communicatie nodig en begrip hoe dingen anders kunnen.
Situaties vooruit kunnen zien en bijschaven voordat iets mis gaat. Je ziet wat hij moeilijk vindt en hoe school daar geen rekening mee houdt. Keer op keer neem je contact op met school, volgt er een gesprek met de betrokkenen in de hoop dat school deze keer wel doet wat ze afspreken. Maar wij kwamen erachter dat dit maatwerk niet te organiseren is voor een school. Het Nederlands schoolsysteem werkt volgens vaste leerroutes. Die liggen zo vast dat een kleine afbuiging of variatie niet wordt toegestaan. Het schoolsysteem wil voor jongeren vooral een homogene route zijn waarin een ieder zijn kwalificaties op dezelfde manier bereikt. Jongeren met ASS denken anders, dit zegt nog niets over hun intelligentie en de kennis die ze hebben.
Er zullen veel jongeren zijn die hiermee vastlopen omdat er in beperkte mate hulp is op de middelbare school. Bij hulp vanuit school moet je denken aan hoe school denkt dat ze het probleem van de leerling kunnen oplossen zoals ze dat voor elke leerling doen die problemen heeft, welk probleem het ook is. Terwijl het bieden van maatwerk eigenlijk verder zou moeten kijken naar wat de leerling nodig heeft om zich te kunnen ontwikkelen. Dat het de vaardigheden leert die hij of zij moeilijk vindt en dat school dit op gepaste wijze voor de leerling kan aanbieden. Deze leerlingen met ASS komen niet met een blinddoek om volgens het algemene lesstof en toets schema bij het diploma aan.
Uit een gevoel van onmacht als moeder en als ASS deskundige heb ik me verwondert. De oplossing voor ontwikkeling en daarbij het leren van vaardigheden is maatwerk in begeleiding. Hoe kan het zijn dat deze jongeren voor het blok worden gezet op de middelbare school en er zo weinig mogelijkheden voor ze zijn om hun schooltijd net wat prettiger voor hen te maken? Dat zou toch een betere situatie zijn waarin ze minder vastlopen. Daarnaast kunnen ze dan beter laten zien wat hun talenten en krachten zijn en wordt er minder nadruk gelegd op het niet kunnen.
Vastlopen of stranden op school zorgt ervoor dat deze jongeren een scheve start maken naar hun leven als zelfstandig volwassene. Vastlopen op school zorgt voor een flinke deuk in het zelfvertrouwen bij deze tieners met ASS waar eigenlijk aan ten grondslag ligt dat ze niet volgens de regels van school hebben kunnen functioneren met hun autisme. Soms denk ik weleens dat het verkeerde handelen van school zonder al te veel kennis van autisme juist zorgt dat deze jongeren vastlopen.
Meestal is de visie in de brugklas, niet gedaan dan volgt de bestraffende maatregel. Tenminste zo bleek het te werken op de school waar hij zat. Deze aanpak leidde tot veel frustratie en nog moeizamer functioneren. “Ik begreep niet wat ik moest doen en nu heb ik ook nog straf! Terwijl ik uitleg nodig had over wat precies van mij verwacht werd”