Positieve ondersteuning! Hoe lukt leren wel?
De intelligentie komt pas tot uiting als je kunt leren zoals jij met jouw autisme kan, en als het op effectieve wijze getoetst wordt. Sluit het aan bij hoe je geleerd hebt, zijn het kennis vragen of wordt er op inzicht getoetst, dat vraagt een andere voorbereiding. Voor iemand met autisme is het alsof er een heel andere route genomen moet worden en dus moet dit voorbereid worden. Voor iemand zonder autisme is het een klein stukje verder denken dan de lesstof en geen probleem.
Aan het begin van het schooljaar moest er een heel hoofdstuk geschiedenis overgemaakt worden omdat school niet wist of de lesstof begrepen was. Er komt overleg met school omdat wij denken dat precies hetzelfde doen als vorig jaar weer leid tot het niet weten, volgens ons moet er op een effectievere manier geleerd worden die bij de leerling past. Samenvatten met behulp van een mind-map zou een oplossing kunnen zijn. Dan onthoud je de kern van wat belangrijk is door er zelf een woord web met verbindingen van te maken zodat je de stof op een levendige manier kan onthouden. Zo werd het ook op zijn vorige school gedaan trouwens.
Door autistisch denken komt er een andere denkwijze waar “de school” niet altijd raad mee weet. Als je hoofd door autisme regelmatig een andere focus heeft en andere leermanieren en/of verbindingen vraagt heeft dingen op dezelfde manier blijven doen niet zoveel verbeterend effect. Toch hield de school in onze situatie vast aan zijn standpunt. Als het niet gelukt is ga je gewoon weer precies hetzelfde doen in de hoop dat het dan wel een succes wordt. Het werd helaas geen leermoment maar een frustratie project. Iets wat tot persoonlijke groei kon leiden werd afgekapt. Een gemiste kans.
De werkwijze die we bespreekbaar maakten wijkt af van het standaard programma van school. Het is buiten de banen “out of de box” denken om toch beter te kunnen leren met een autistisch brein. In het kader van we proberen het beste uit onszelf te halen ook al moet het weleens anders.
De lay-out van een tekst maakt uit of je de inhoud goed kunt begrijpen, is deze rustig of worden er veel kaders en afleidende afbeeldingen gebruikt. Daar heeft de methode van geschiedenis een sterke hand van, een verwarrende lay-out met tekst kaders over verschillende onderwerpen. Dat maakt dat de lesstof door iemand met autisme juist minder te begrijpen is. Dat betekent dat de lay-out van een lesboek maakt of breekt of de lesstof begrepen wordt. Dan is iemand met autisme niet slecht in geschiedenis maar kan hij of zij niet overweg met de manier waarop de lesstof wordt aangeboden.
Juist in deze tijd met veel lesuitval door corona en dat er veel zelfstudie van leerlingen wordt gevraagd, kan het op het punt van zelf lesstof verwerken wat problemen ontstaan. Als een leerling de lesstof een keer gehoord heeft wordt het beter onthouden, gaat het zelf verwerken van de lesstof makkelijker.
Met een stuk uitleg in de les kan de leerling met autisme beter verbanden binnen de lesstof maken. Met behulp van het maken van een mind-map kan de lesstof verbonden worden zodat het meer als een geheel verwerkt kan worden. Dit is ook belangrijk voor een vak als aardrijkskunde bijvoorbeeld of economie. Vakken waarbij veel lesstof verwerkt moet worden en ook naar inzicht gevraagd gaat worden.